torsdag den 1. januar 2015

Nytårstanker......

Jeg elsker stemningen omkring nytår....allerede når julen er ved at være slut og julepynten bliver gemt væk i kasserne igen, så begynder oprydningsprocessen både fysisk i hjemmet og inde i mit hoved. Men nu er jeg også en person der godt kan lide planer og lister. Indtil videre er drengenes værelser gennemgået fra den ene krog til den anden...sorteret i legetøj og rengjort...og ordet hængepartier:-) med fx ophæng af billeder mm. Inde i mit hoved gøres der tanker omkring året der kommer, og om hvad jeg ønsker der skal være af indhold, værdier og retningslinier i mit liv.
Tænker på livsstil, gode vaner...og mindskning af uvaner, og hvilke udfordringer og glæder jeg ser imøde.

Familie.
Jeg sætter pris på min skønne brogede regnbue, patchwork familie. Nye og gamle familiestrukturer,  som heldigvis har kunnet væves ind i hinanden. Jeg føler mig heldig med to skønne drenge, som på skift bor hos deres far og mig. Et godt venskab og stærkt familiebånd til deres far. En gid kontakt stadig til drengenes fars familie. Fx har vi farmor boende tæt på og har hende som en naturlig og dejlig del i vores liv. Og onkel og tante på besøg ganske hyggeligt her mellem jul og nytår. Dejligt. 
Og samtidig de nyevævede familiebånd...har jo fundet mig en dejlig kone, som jeg nyder livet med. Nyder at bygge et forhold op. Vi har nu kendt hinanden i snart 4 år...men for mig er det også en proces over mange år, inden man VIRKELIG kender hinanden. Føle sig stærkere sammen. Og udbygger vores familie med en lille pige her til februar. Glæder mig til det, men nyder også lige nu stilheden før stormen....det hårde og vidunderlige kaos, som et spædbarn fører med sig.
Og ældstesønnen, hvis handicap med alderen fylder mere....tror at vi inden for det næste år bliver nødt til at beslutte os for at få lift i hjemmet....ham er simpelthen for stor efterhånden. Og er igang med en proces om at søge mere aflastning...da han med alderen er blevet mere sensibel, udadagerende og med et stort behov for struktur...og når lillebror bliver 9 lige om lidt, så er der nogle andre behov her, som der også skal være plads til....så der bliver nogle store forandringer over det næste år her. 

Livsstil/sundhed 
Nægter at skrive vægttab...selv om at jeg bestemt kunne bruge at smide lidt kilo. Men ønsker at tænke en ændring af vaner istedet, og leve sundere.
Grove træk
Drikke mere mælk
Drikke meget mindre cola....uh ha den bliver desværre svær
Spise mindre slik og sukkerholdige ting....og ja har en meget sød tand.
Bage så meget af vores brød selv som muligt.
Spise mere magert.
Huske madplanen ordentlig indført igen.
Cykle til/ arbejde som var blevet en god vane inden det blev alt for koldt.
Huske at sove....har nogengange for mange planer til at huske at gå ordentlig tid i seng.

Livsstil i øvrigt.
Fortsætte med at minimere madsplild...syntes vaner er forbedret, men ved at det kan blive bedre endnu.
Blive ved med at tænke over forbrug...i energiregnskab og indkøb...kan fx godt lide vores genbrugstilgang her hjemme 😄.
Under forbrug...så må det igen prioriteres ikke at indkøbe mere garn, før noget af lageret er brugt....ved dog desværre allerede at der er nogle få projekter, som jeg bliver nødt til at købe ind til....men minimere.
Prioritere tid fortsat til kreaprojekterne...som giver åndehuller i hverdagen...her er fx #12MOC heldigvis også en god forpligtigelse hertil.
Fortsætte med vore hygge omkring vores haveprojekt....glæder kig allerede til foråret.

Det er tankerne indtil nu....men der skal sikkert nok komme flere.....
Hvad har du af tanker med starten på et nyt år?

1 kommentar:

  1. Også jeg elsker processen med at rydde julen væk og "gøre plads til" det nye år.

    Mine nytårstanker ligner dine. De drejer sig om det nære, om krop og sundhed, relationer, prioriteringer og ressourcer. Og jeg glæder mig over at kunne tage et nyt år i brug.
    Godt nytår.

    SvarSlet